



Vi älskar glass och vi älskar färg. Det är därför vi skapat en liten glasskiosk inne i vår färgaffär. Vi tänker oss den som en oas, som en chans att fly en stund från allt som är utanför. Nu får du glömma skoskav, läxor, getingar, bilköer, nyhetsuppdateringar och tvättstugan en stund. Inne hos oss är det bara färgglatt mys. Och glass. Det måste få vara så också - någonstans. Eller hur?

Riktig pistageglass ska smaka riktig pistage. Ordentligt med pistage. Det gör vår glass, den vi döpt till Sockenplan. Är det nånstans man ska äta Sockenplan så är det på Sockenplan. Så tänker vi.
Sockenplan är dessutom något så lyxigt som en pistagesorbet, vilket gör att man på nåt konstigt sätt orkar äta mer utan att bli mätt OCH att man kan äta den även om man är laktosintolerant eller vegan. Den är dock väääldigt dyr att tillverka vilket gör att denna kostar mer än alla andra smaker. Rimligt ändå, tycker vi.

Semlor är väl ett av de bästa bakverken vi har i det här landet? En av anledningarna att faktiskt se fram emot oxveckorna varje år.
Brytbas är vår semmelgelato. Gjord på grädde, mandel, kardemumma och mandelmassa, alltså den är så mjuk och len och gooo att man faktiskt inte behöver en bulle för att få The Semla Experience. Men vill man så kan man med fördel ha en kula Brytbas eller två i en semmelbulle istället för grädde. Toppa med extra mandelmassa om du vill, eller strunta i det.
När det vankas chokladglass ska den smaka som en kall smält tryffel tycker vi. Den ska vara mörk och mustig och brun, ja, jättebrun, ungefär som träbets. Sa vi att vi tycker choklad är gott? Rentav medicin? För själen?


Rosa är en färg som gör en glad. Glad blir man av glass. Himlen är snäll och körsbär är gott. Vad är då ett bättre namn på vår härliga körsbärsglass än Avspärrningsband?
Vi gör den såklart på RIKTIGA körsbär.
Det kommer du märka.

När Benjamin Ingrosso gör kolasås på TV tar ingredienserna slut i affärerna. Vi har twistat till hans recept ett varv till och gjort glass av det!
Brynt smör, rosmarin och citron i en mjukt glassig kombination som funkar både som glassklick på pajen eller precis som den är, ätandes andaktsfullt med liten sked samtidigt som solen tittar fram eller regnet smattrar mot rutan.
Om man tänker sig att man sitter på huk i skogen och plockar blåbär för glatta livet och hux flux ramlar och hamnar mitt i ett kluster av blåbär så det liksom blir blått mos på byxan och man tar upp en glasburk med kardemumma ur fickan och kryddar upp det där mosiga innan man stoppar dit fingret och äter upp det. Så smakar vår Slipkloss.
Snällt och fräscht.

Stålborste smakar som kall smält Lakritsal när man var åtta och låg i en nybäddad säng med urtvättade flanellakan och lyssnade på Tintin i hajsjön på kassettband.

Målarmästarns Färgbutik har funnits på samma plats vid Sockenplan, Enskede sedan 1995. Vi gör vårt bästa för att vara Stockholms mysigaste färgbutik, vi erbjuder färgsättningstjänster, fasadexpertis, vi säljer färg och tapeter OCH nu även tippetitoppgod glass!
Vår glass är ett riktigt hantverk. Den görs av allra bästa råvaror hos en mycket duktig gelatotillverkare i Västerljung. Småskaligt och med stor passion och kunskap om hantverket. Smakerna vi har finns bara hos oss.
Kom in och vila trötta små fötter en stund. Eller stora. Bläddra i tapetböcker, kolla färgprover och njut av en kall glass under tiden. Ta med dig glassen ut på torget, sätt dig i gräset, på muren vid tunnelbanan eller bär med dig en stol ut. Du kan även köpa med dig take-away-glass hem såklart! Hjärtligt välkommen till oss!

Copyright 2024 © Alla rättigheter förbehållna